Wat is kindermindfulness?

Wat is kinderminfulness? MindfulYogaKids gebruikt de minfulnesstraining voor kinderen en jongeren van 4 tot 19 jaar, genaamd; ‘Aandacht werkt!’ De training is ontwikkeld door Eline Snel. Het is gebaseerd op de Mindfulness Based Stress Reduction training (MBSR) van dr. Jon Kabat-Zinn.

Mindfulness oefeningen voor kinderen

Kinderminfulness verbetert de concentratie en het geheugen door bewuste aandachtsoefeningen. De aandachtstraining helpt kinderen beter om te gaan met stress, prestatiedruk op school en sportclubs, angst, sombere gevoelens en piekeren. Ze herkennen het als ze onrustig, moe, verdrietig of boos zijn en leren dat emoties komen en gaan. Kinderen zonder specifieke klachten zijn natuurlijk net zo welkom. Elk kind vindt het fijn om beter tot rust te kunnen komen, beter te kunnen slapen en meer op zichzelf te kunnen vertrouwen.

Meer over de kindermindfulness trainingen

'Aandacht werkt!'

Klik hieronder op de knop om naar de documentaire over de training ‘Aandacht werkt!’ van Eline Snel te gaan. De waarde van de training wordt toegelicht door kinderen, ouders en Eline Snel zelf.

MindfulYogaKids stond met een mooi artikel over mindfulness voor kinderen in de Trouw! Klik op deze link.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
DSC_0184

Achtergrondinformatie mindfulness

Mindfulness betekent  ‘opmerkzaamheid’. Mindfulness is: met bewuste aandacht aanwezig zijn in het hier en nu van moment tot moment. Zonder oordeel, vanuit een open en vriendelijke houding onderzoeken wat er aan de hand is.
Door regelmatig mindfulness te beoefenen, kunnen automatische reacties afnemen en wordt het mogelijk om andere keuzes te maken dan je bent gewend. Piekeren, stress en een opgejaagd gevoel verminderen. Welbevinden, gezondheid, zelfkennis en compassie worden vergroot.

De Mindfulness Based Stress Reduction training (MBSR) is ontwikkeld door dr. Jon Kabat-Zinn. Hij paste de basispricipes van mindfulness toe in een medische setting. Een acht weken durende training bleek effectief te zijn in het verlichten van stress, angst, pijn en (chronische) ziekte en depressie. Er is veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effecten van mindfulness. De uitkomsten laten zeer positieve resultaten zien, ook op langere termijn.

Momenteel wordt er, onder andere door de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit in Nijmegen, onderzoek gedaan naar de resultaten van mindfulness bij kinderen. Uit praktijkevaluaties blijkt dat zowel ouders als kinderen en leerkrachten positieve effecten zien bij het:

  • verbeteren van de concentratie
  • vergroten van het zelfvertrouwen
  • ervaren van meer rust
  • bewuster worden van impulsen en gedrag
  • vriendelijker worden voor zichzelf en anderen en
  • beter kunnen omgaan met sombere gedachten.
to top button